Dela
Här får eleverna växa och hitta tillbaka till motivationen
När de lämnar skolan i Ramnäs, är eleverna något annat. Här får de möjlighet att växa och känna stolthet över sina prestationer.
Viljan Friskola är en gymnasieskola och LSS-boende i nära samarbete, med en lugn, trygg och anpassad miljö för ungdomar med autismspektrumtillstånd (AST) och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Elever utan diagnos men med behov av skolans lugna miljö är också välkomna att söka.
Pernilla Hall, resurspedagog på Viljan Friskola sedan 2018, har över 20 års erfarenhet av att arbeta med barn och unga med NPF och psykosocial problematik, bland annat på HVB-hem och i särskilda undervisningsgrupper.
– Jag har alltid velat arbeta med och stötta barn och unga som har det tufft. Engagemanget är helt avgörande för att resultatet ska bli bra. Relationer är nyckeln – utan trygghet och tillit kommer man ingenstans i skolvärlden, säger hon.
Ofrivillig skolfrånvaro
Många av eleverna på Viljan Friskola har erfarenhet av ofrivillig skolfrånvaro, även kallad hemmasittarproblematik. Det kan drabba elever med olika typer av diagnoser, men också högpresterande och särbegåvade elever som inte får rätt utmaningar i skolan. Gemensamt är att skolmiljön, av olika skäl, inte fungerat. En bidragande faktor är betygssystemet och den ökade pressen på eleverna.
– I dagens gymnasieskola blir du bedömd på varje moment, hela tiden. Det tar bort passionen och glöden. Vi kräver ibland mer av våra skolelever än av vuxna. Som vuxen som blir utbränd får du en rehabiliteringsplan. För våra elever, som ofta är extra sköra, finns sällan motsvarande stöd, säger Pernilla.
Att hitta tillbaka tar tid
– Vi tar små steg, firar varje framgång och hjälper eleverna att återfå motivationen. Om det är en dag då det känns omöjligt att skriva, kan jag sitta bredvid och skriva åt eleven. Nästa gång kanske det går lite lättare. Det handlar inte om fusk, utan om att skapa möjligheter att ta sig vidare, berättar hon.
Förutsägbarhet och social trygghet
Alla elever undervisas i små grupper, med individuella studieplaner anpassade efter varje persons förutsättningar, intressen och behov. Ledorden är förutsägbarhet, struktur och delaktighet.
– Vi möter eleverna där de är och bygger vidare därifrån, säger Pernilla.
Skolans enda regel är att alla ska vara schyssta mot varandra. Det skapar en miljö där ingen dömer hur du är, klär dig eller uttrycker dig.
– Många av våra elever har känt utanförskap i sina tidigare skolor. Här är miljön tillåtande och vi arbetar aktivt med social färdighetsträning, både på skolan och i boendet, säger hon.
Att lämna med stärkt självkänsla
För Pernilla är den största belöningen att se elevernas utveckling – både kunskapsmässigt och som individer.
– När vi ser en elev gå från en nedåtgående spiral till att börja må bättre, då vet jag att vi har gjort skillnad. Här bygger vi både självförtroende och självkänsla. Det är fantastiskt att se dem ta sin examen – eller bara känna stolthet över att ha klarat ett mål de satt upp för sig själva.
På Viljan Friskola finns en stolthet över att kunna ge eleverna både stöd och utmaningar. Här får de verktygen de behöver för att växa – och ta nästa steg i livet.