Tydliggörande pedagogik

När vardagen känns otydlig kan stressen öka. Med tydliggörande pedagogik skapar vi struktur, lugn och förutsägbarhet för individer med behov av extra stöd.

Tydliggörande pedagogik – förutsägbarhet som skapar trygghet

Tydliggörande pedagogik är ett arbetssätt som gör det lättare att förstå vardagen. Metoden utvecklades från början för personer med autism, men används idag brett. Särskilt inom HVB och LSS-verksamheter.

Grunden är att göra det tydligt vad som ska hända. När det ska hända. Också var, med vem, hur det går till och varför. Målet är att minska osäkerhet och skapa ett lugnare sammanhang där barnet eller ungdomen kan fokusera och vara delaktig. 

Tydliggörande pedagogik i praktiken 

Vi använder bland annat bildstöd, scheman, färgkodning och strukturerade miljöer. Det kan handla om att visualisera dagens aktiviteter med bilder eller symboler, eller att använda konkreta instruktioner för att guida genom en situation. 

Ett enkelt exempel på tydliggörande pedagogik är att sätta upp ett visuellt dags- eller veckoschema i ungdomens rum. Det skapar kontroll och trygghet, särskilt för den som har svårt att förutse eller minnas vad som ska ske. 
 

För vem fungerar det?

Metoden är särskilt hjälpsam för individer med autism, ADHD eller andra kognitiva svårigheter. Men även andra personer som upplevt otrygghet eller trauman, kan dra nytta av den tydlighet och struktur som pedagogiken erbjuder. 

På Viljan arbetar vi också utifrån de sju frågorna i tydliggörande pedagogik, som hjälper oss att anpassa insatserna efter varje individ. Det bidrar till att stärka självständigheten och skapa en mer begriplig och hanterbar vardag. 
 

Tydliggörande pedagogik är en del av helheten 

Tydliggörande pedagogik är en av flera metoder vi använder på Viljan. I kombination med KBT, lågaffektivt bemötande och traumamedveten omsorg skapar den en trygg, tydlig och förutsägbar miljö. Där varje ungdom får en chans att växa. 

 

Läs mer om våra metoder